Elbilen i fokus på eCarExpo

Vätgas, biodiesel eller ren el? Frågan kvarstår även om många i dagsläget pekar ut el som framtidens bränsle för att kunna skapa den rörelseenergi som krävs för att förflytta ett fordon. Åtminstone i det publika Sverige.

– Proppen ur för elen, förklarade den tidigare motorredaktören och numera mässarrangören Gunnar Dackevall när han invigningstalade på den publika elbilsmässan eCarExpo på Svenska Mässan i Göteborg.

– Här kan konsumenterna få information på ett och samma ställe om fordon, laddningsstruktur och så vidare, fortsatte han.

Generalagenter, bilhandlare, teknikföretag inom laddningsstruktur samt energibolag var där.

I seminarier avhandlades elfordon och elektrifieringens krav på infrastruktur – en akilleshäl med krav på stora och komplicerade investeringar.

Med etanolens uppgång och fall färskt i minne, ställs det kanske krav på en nyanserad och bredare samhällsdebatt kring framtidens mobilitet och hållbara transportsystem samt det förmodade teknikskiftet som krävs för att komma ner i CO2-nivåer och för att frigöra så mycket som möjligt från fossilberoendet.  Inom fordonsindustrin går meningarna också isär om utveckling av känd teknik respektive ny teknik eller blandningen av dem.

I dagsläget finns den allra viktigaste bollen hos lagstiftarna, politikerna, i Bryssel och i viss mån även Stockholm. Det är deras beslut som kommer att styra konsumenternas krav och vad som fordonsindustrin ska tillverka i framtiden.

Målet är klart, men vägvalet dit är långtifrån avgjort.