Hjärnkraft till salu – svenska ingenjörer koloniserar med kunskap

Svensk ingenjörskonst har varit en exportvara sedan pansarskeppet USS Monitors dagar, minst. Ett nutida exempel på svensk teknikkolonisering är stora konsultfirman ÅF, starka inom bland annat automotive.

Fordonskomponenten har tagit pulsen på dem.

ÅF:s skyskrapa strax utanför Göteborgs stadskärna anger tonen. Efter en procedur med incheckning i receptionen bär det av till ett konferensrum i toppen, med milsvida vyer. Huset har plats för ett tusental personer, huvudsakligen högutbildade civilingenjörer vars uppgift är att slå världen med häpnad hjälp av nya, fantastiska tekniska lösningar. Ett imperium av kunskaper, liksom.

Martin Öman, chef för affärsområdet Automotive R&D, och Christer Frykman, ansvarig för affärsområdets internationella affärsutveckling är gamla jobbarkompisar från Saab Automobile.

När bolaget gick i konkurs 2012 startade de egen konsultverksamhet och drev den i tre år.

– Sedan blev vår verksamhet en del av ÅF, säger Martin Öman.

Nu är de istället ett par av de där drygt tusen ingenjörerna som tar hissen upp i höghuset i Göteborg, vilket i sig bara är en bråkdel av företagets cirka 10 000 anställda. ÅF har kontor på en mängd andra platser på jorden. Bland annat i Trollhättan där Automotive R&D har ett av sina ingenjörskontor och där Martin Öman och Christer Frykman befinner sig några dagar i veckan. Om de inte är ute i världen någonstans.

– Ja, jag åker till Kina inom kort, säger Christer Frykman.

Där har affärsområdet precis startat två kontor, ett i Shanghai och ett i Chengdu. Närvaron i Kina har delvis med bilmärket Nio att göra. Automotive R&D har varit involverade på en mängd olika sätt i utvecklingen av kraftiga eldrivna Suven ES 8 som lär klara drygt 35 mil på en laddning och accelererar noll till hundra på fyra sekunder. Ett kraftpaket på 650 hästar.

– Den är betydligt snabbare än min Jaguar, säger Christer Frykman.

Sammanlagt har ÅF 1 500 teknikkonsulter som arbetar i olika projekt inom fordonsutveckling, 15 procent av dem är placerade utomlands. Just nu är det en stor efterfrågan på konsulter med spetskompetens inom områden som elektroniska drivlinor och självkörande fordon.

Men även om ÅF har kontor i fler än cirka 30 länder i världen har de definierat några länder som sina ”home countries”. Förutom de nordiska länderna handlar det om Schweiz och Tjeckien. ÅF är en av de största konsultfirmorna i Schweiz. I Tjeckien är de verksamma inom en rad olika områden, bland andra processindustri, infrastruktur, energisektorn.

– Man kan säga att vi satsar där vi är kapabla att ta en vinnande position, säger Martin Öman.

Om de påverkas av Brexit? Nja, säger han.

– Tidigare har vi utfört en del jobb åt kunder i England, bland annat för Jaguar Land Rover, men just nu är det inte så mycket där. Fast vem vet. Det kan ha ändrat sig till nyår.

ÅF

  • Företaget grundades 1895 under namnet Ångpanneföreningen. Hundra år senare, 1986, börsnoterades bolaget och 2008 kortade man ner det internationellt svåruttalade och svårförståeliga namnet till ÅF.
  • Företaget har i dag cirka 10 000 anställda och omsätter runt 13 miljarder.
    • ÅF är aktiva i cirka 100 länder, men 90 procent av verksamheten sker i Norden. 33 procent av kunderna finns i offentlig sektor.
  • Inom ÅF generellt utförs arbetet till 70 procent på ÅF:s egna kontor. Inom Automotive R&D är det tvärtom, 70 procent av konsultarbetet sker ute hos kund.